«التماس دعا» کلیدواژه معنویت اجتماعی / چرا «التماس تفکر» عبارت مردودی است؟
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۲۱۶۸۰
«التماس دعا» یکی از گفتارهای روزمره در سبک زندگی اسلامی و ایرانی است اما در سالهای اخیر، برخی تلاش کردهاند با پیشکشیدن عبارت نوپدید «التماس تفکر»، تردیدهایی را در مورد فلسفه عمیق دعا و نیایش ایجاد کنند.
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، ماه شعبان و میلاد فرخنده زین العابدین علیبنحسین علیهاسلام فرصت مغتنمی است تا در مورد میراث گرانقدر این امام حکیم قدری بیشتر بیندیشیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مکتب شیعه، هستی دعا را بیش از هر امام دیگری، مرهون امام سجاد علیهالسلام است. آن امام همام بعد از سالهای خفقان بیامیه و واقعه عاشورا، از میان تمام روشهای تبلیغی، راهبرد دعا را برگزید و سیاست تبلیغی و مشی نورانی آلمحمد(ص) را در قالب مناجات و نیایش نشر داد. اگرچه دعا، از دوره نبی مکرم اسلام صلواتاللهعیله مطرح بود، لیکن این امام سجاد علیهالسلام بود که دعا را نظاممند ساخت. صحیفه سجادیه، به عنوان «زبور آل محمد(ص)» اثر نورانی امام سجاد علیهالسلام است که تفسیر راستینی از عرفان اسلامی به شمار میرود.
دعا در الهیات شیعی، با چنین پشتوانه سیاسی و اجتماعی، وارد سبک زندگی اسلامی و ایرانی شده و با عبارت روزمره «التماس دعا» در احوالپرسیهای روزمره مطرح میشود. با این حال، این عبارت ساده، در سالهای اخیر در برخی محافل پرمدعا و دگراندیش، با عبارت نوپدید «التماس تفکر» به چالش کشیده میشود.
ناگفته پیدا است که افرادی که در پی ایجاد تقابل بین «دعا» و «تفکر» هستند، دغدغهشان، نه «توسعه تفکر و اندیشه» بلکه «تخطئه دین» و ارائه این تصویر است که دعا –نعوذبالله- کار آدمهای علاف است؛ حال اینکه در میان مکاتب آسمانی، هیچ دینی همچون اسلام، حامی تفکر و تعلّم نبوده است. مکتبی که پیغمبر بزرگوار آن، یک ساعت تفکر را برتر از هزار سال عبادت میداند و امام باقر و امام صادقِ آن صدها دانشمند برجسته را پروردهاست، قطعاً نیازی به هشتگ #التماس_تفکر ندارد.
بعلاوه «التماس دعا» شیوهای است که توصیه مستقیم حضرت احدیت است. خداوند متعال در حدیث قدسی میفرماید: «ای موسی، مرا با زبانی بخوان که با آن گناه نکردهای. موسی در جواب میگوید: خداوندا! آن زبان را از کجا بیاورم؟ خطاب آمد: با زبانِ دیگری مرا دعا کن.» همین حدیث قدسی، نشان میدهد «جمع بودن دعا» یکی از شرایط مهم استجاب است. کمااینکه بیشتر دعاهای قرآنی نیز با ندای جمع «ربنا» آمده است.
حال اگر به فرض محال، عبارت «التماس تفکر» را یک گزاره منطقی و صحیح بدانیم، میتوانیم دو تفاوت اساسی را بین این دو عبارت قائل شویم:
1- التماس دعا از موضع تواضع و فروتنی بیان میشود، اما فردی که التماس تفکر دارد، از موضع تبختر و استبدادِ رای سخن میگوید و به تحمیق و تحقیر مخاطب خود میپردازد. چنین فردی مخاطب خود را فرد بیفکری میپندارد و میگوید، اگر فکر کنی، حتماً به نتیجهای که «من» میگویم، خواهی رسید!
2- «التماس» از باب افتعال است. باب افتعال برای مشارکت و همدلی به کار میرود. بنابراین التماس دعا تلاشی است برای ارتقای معنویت اجتماعی با تکیه به یک نقطه محکم و غیرقابلتردید. اما آیا «التماس تفکر» هم الزاماً از چنین پشتوانه مستحکمی برخوردار است؟ در میان انبوه تنشها و گرایشهای سیاسی و اجتماعی و اعتقادی جهان مدرن، آیا تمام تفکرها از یک پشتوانه و قطعیت واحد برخوردارند؟ «تفکر» پیوند ناگسستنی با «تردید» دارد. از این رو، «التماس تفکر» بر خلاف «التماس دعا» لزوماً نمیتواند به یک نقطه مطمئن ختم شود.
دعا، اتصال به منبع لایزال الهی است. گاه آنچه ما از خدا میخواهیم، مستقیماً استجاب میشود و گاه مصلحت الهی، این استجابت را از طریق دیگری، برایمان بشارت میدهد. خواه در این دنیا، خواه در دیار باقی. در هر حال، جزای خیر دعا در محضر احدیت، قطعی و محفوظ است.
اى نجات دهنده هلاکشدگان و اى نگهدار بیچارگان
و اى مهرورز مسکینان و اى اجابت کننده درماندگان
و اى گنج فقیران و اى جبرانکننده دلشکستگان
و اى پناهِ دور از وطنان و اى یاور آنانکه ناتوانشان شمردهاند
و اى پناه ترسیدگان و اى فریادرس غمدیدگان
و اى قلعه محکم پناهندگان
اگر من به عزت تو پناه نیاورم، پس به که پناه برم
* یا مُنْجِىَ الْهالِکینَ، وَ یا عاصِمَ الْبآئِسینَ وَ یا راحِمَ الْمَساکینِ وَ یا مُجیبَ الْمُضْطَرّینَ وَ یاکَنْزَ الْمُفْتَقِرینَ، وَ یا جابِرَ الْمُنْکَسِرینَ وَ یا مَأوَى الْمُنْقَطِعینَ وَ یا ناصِرَ الْمُسْتَضْعَفینَ وَ یا مُجیرَ الْخآئِفینَ وَ یا مُغیثَ الْمَکْرُوبینَ وَ یا حِصْنَ اللّاجینَ اِنْ لَمْ اَعُذْ بِعِزَّتِکَ فَبِمَنْ اَعُوذُ
* راز و نیاز پناهجویان / مناجات خمسعشر/ امام زینالعابدین(ع)
انتهای پیام/۶۰۰۰۲
منبع: فارس
کلیدواژه: دعا اسلام سبک زندگی عرفان اسلامی امام حسین ع امام سجاد ع سیاسی اجتماعی فرهنگی صحیفه سجادیه التماس دعا پیغمبر ربنا استبداد گرایش خبرگزاری فارس فارس تبریز فارس آذربایجان شرقی تبریز آذربایجان التماس تفکر التماس دعا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۲۱۶۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شرط سازمان غذا و دارو برای برنجهای وارداتی
به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی انصاری، با بیان اینکه روغنهای زیروترانس مورد تأیید سازمان غذا و دارو هستند، گفت: برای هر شاخص روش اندازه گیری وجود دارد که از دقیقترین و حساسترین روشها استفاده میشود.
وی افزود: عبارت زیرو معنی عام داشته در حالی که به صورت فنی عبارت غیر قابل ردیابی(not detectable) اعلام میشود. باید اذعان نمود نمیتوانیم و نباید علایق و سلایق شخصی خودمان را در رسانهها عمومیت دهیم.
انصاری در خصوص کیفیت برنجهای غیر ایرانی موجود در بازار، گفت: تمامی برنجهای وارداتی در مبادی ورودی کشور و حتی در مبدا تولید نمونه برداری شده و آنالیزهای لازم بر روی آنها انجام میشود و تنها محصولاتی قابلیت عرضه به بازار مصرف را دارند که با ضوابط و مقررات ملی کشور مطابقت داشته باشند.
کد خبر 6097542 حبیب احسنی پور